Månedens Klassiker - 1980 til 1989
Søndag, 01 December 2002 00:00
 

ALFA ROMEO 33 HYBRID

Alfa Romeo 33 Hybrid er resultatet af et samarbejde mellem Alfa Romeo's udviklings afdeling og firmaet Ansaldo i Genova, hvor man ville forsøge at fremstille et lavt-forurenende køretøj til bytrafik, med et godt bagagevolumen, således, at det ville være velegnet til hyrevognskørsel.

   
  1. 110 kg nikkel-cadmium batterier
2. Ensretter, der ændrer vekselstrøm fra generatoren til jævn­strøm således, at batterierne kan oplades

3. lnstrumentering og kontrolenhed
4. Elektronisk tændingsanlæg og styreenhed til elektronisk benzinindsprøjtning
5. Elektromotor/generator fra Ansaldo
6. Tandrem mellem benzinmotor og elektromotor/generator
Bilen er en Alfa Romeo 33 Sportwagon med en almindelig benzinmotor 1.5 liter, der er forsynet med elektrisk benzinpumpe, et elektronisk tændingsanlæg og elektronisk benzinindsprøjtning. En kombineret elektromotor/generator fra Ansaldo er placeret oven benzinmotoren og forbundet med benzinmotorens krumtapaksel ved hjælp af en tandrem.

Batterierne til elektromotoren er placeret i bagagerummet, og bilen kan drives af benzinmotoren alene, af elektromotoren alene eller af begge motorer samtidig. Benzinmotoren er forsynet med en omdrejningsbegrænser, og den vakuumstyrede bremseforstærker er erstattet af en elektrisk, således at bremserne har servo­assistance under alle forhold.

Bilen forblev en prototype, og der blev kun fremstillet tre eksemplarer.

   
  Den sammenbyggede boxer- og elektro-motor.

SPECIFIKATIONER, 33 Hybrid

Opbygning
Selvbærende karrosseri af stålplade. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse placeret ved motor. Forhjulstræk.

Motor (benzin)
4-cylindret boksermotor med to overliggende, tandremstrukne knastaksler, to ventiler pr. cylinder. Motorblok af støbejern og topstykker af aluminium. Boring 84 mm. Slaglængde 67,2 mm. Slagvolumen 1.490 cm3. Kompression 10:1. Elektronisk benzinindsprøjtning af typen Alfa Romeo CEM. Maksimal ydelse 95 hk v/4.500 o/m. Litereffekt 63,8 hk/l.

Motor (elektro)
Vekselstrømsmotor. Maksimal ydelse 16 hk v/2.800 o/m. Maksimalt drejningsmoment 59 Nm v/2.800 o/m.

Batterier (elektromotor)
80 stk. nikkel-cadmium batterier. Spænding 96 V. Kapacitet 15 Ah. Vægt 110 kg.

Transmission
Manuel 5-trins gearkasse med gearstang placeret i gulvet. Tør enkeltplade-kobling. Udveksling i differentiale: 3,889:1.

Hjulophæng
For: McPherson-ophæng med skruefjedre, hydrauliske teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator.
Bag: Stiv aksel med watt-led, panhardstang, skruefjedre og hydrauliske teleskopstøddæmpere.

Styretøj
Tandstangsstyring.

Bremser
Hydraulisk system med servoassistance, skivebremser foran og tromlebremser bag. Mekanisk håndbremse baghjulene.

Hjul
Dæk i størrelse 175/70TR13 stålfælge.

Mål og vægt
Længde 414 cm. Bredde 161 cm. Højde 134,5 cm. Akselafstand 246,5 cm. Sporvidde for/bag 137/136 cm. Egenvægt 950 kg. Benzintank (under bagsæde) 50 liter.

Præstationer
Tophastighed 140 km/t.

Produktion
3 stk. (1988)

Tekst: Erik Schifter-Holm. FotoFabriksfoto/-tegning.

 

 

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark