Månedens Klassiker - 1990 til 1999
Onsdag, 01 December 1999 00:00
   

ALFA ROMEO 155 Q4

Alfa Romeo 155 Q4 havde et eneste formål, nemlig at tillade at modellen kunne benyttes til motorsport med firehjulstræk. Derfor blev Q4 lavet hurtigste og billigste metode, nemlig ved at benytte god og gennemprøvet mekanik fra Lancia Delta Integrale.

 
     
 
Kendetegn for 155 Q4 er udformningen af luftindtaget ved siden af lygterne, der senere blev standard alle modeller (undtagen T. Spark 1.7), malede sidespejle og skørter, samt splitfælge.  
Alfa Romeo 155 blev præsenteret for pressen i Barcelona i januar 1992 og samtidig for publikum biludstillingen i Bruxelles. 155'eren er afledt af Fiat Tipo/Tempra og Lancia Dedra og er dermed en bil i mellemklassen med tværstillet motor og forhjulstræk.

Alfa Romeo 155 Q4 er topmodellen med en to-liters Fiat/Lancia-motor, hentet fra Lancia Delta HF Integrale 16V, bilen, der vandt VM i Rally fem år i træk. Motorens grundkonstruktion er fra Fiat 125, men der er sket meget siden dengang, og motoren har nu 4 ventiler pr. cylinder, to balanceaksier, udstødningsventiler i en særlig nimonic-sodium-legering, oliekøling til stemplemes underside, oliekøler, Garrett-turbolader med indbygget waste-gate samt en ladeluftkøler. Et motorstyringssystem fra Weber-Marelli styrer benzinindsprøjtning, tænding og ladetryk.

Alfa Romeo 155 V6 og 155 Q4 har en kraftigere gearkasse, der er forsynet med bowden­kabler i stedet for stangforbindelse til skiftemekanismen. Firehjulstrækket er overtaget fra Lancia og er et system med tre differentialer mod kun et differentiale i forhjulstrukne biler. Centerdifferentialet sender 47% af kræfterne forud og 53% bagud, men det er overlejret af en visko-spærre, der kan ændre kraftfordelingen, hvis et eller flere hjul spinner. Bagtil sidder der et mekanisk Torsen-differentiale, der ved hjælp af et snekkesystem kan fordele kraften til det baghjul, der har det bedste greb. Når gaspedalen slippes, låser differentialet op, og begge baghjul kan dreje frit og uafhængigt af hinanden.

Hjulophænget stammer fra Fiat Tempra/Lancia Dedra og er McPherson-fjederben foran med en underliggende, støbt triangel. Den øvre fastgørelse af fjederbenet er adskilt således, at fjederkraften direkte overføres til karrosseriet, medens støddæmperne har forbindelse via et gummielement.
 
     
Hjertet i en Alfa Romeo 155 Q4 er transplanteret fra en Lancia Delta HF Integrale 16V. Nederst ses oliekøleren og øverst ladeluftkøleren. Motoren er altså en 16-ventilet motor uden Twin Spark, og den har sjovt nok samme slaglængde og to balanceaksler som den ny Alfa T. Spark 16V-motor, men har ikke noget som helst med Alfa-motoren at gøre. Q4'erens motor har sine rødder i motoren fra Fiat 125, 1966, hvor den var en af de første motorer med tandrem.

 
Bagtil er der langsgående svingarme, fastgjort via rullelejer til en H-formet tværliggende hjælperamme. Som ekstraudstyr kan 155 V6 og 155 Q4 leveres med "automatic suspension control", altså støddæmpere med to indstillinger: Hård og blød. Man kan vælge "sport" for hård dæmpning og "auto" for automatiske skift mellem hård og blød dæmpning. Omstillingen sker en brøkdel af et sekund.

Alfa Romeo 155 Q4 kan kendes den særlige udformning af kølergrillen, spejlhuse i karrosseriets farve og aluminiumsfælgenes særlige design. Senere overtog standardmodellerne også den særlige udformning af kølergrillen, og skal man i praksis ned under bilen for med sikkerhed at afsløre Q4' eren.

Ifølge medlemsregisteret har kun et medlem en Alfa Romeo 155 Q4, og der er kun importeret to nye Q4 til Danmark, nemlig de to, som Kris Nissen brugte i 1994 (racerbilen til Noscar, og en almindelig til privat). Vi ved imidlertid, at Herluf fra Sædding Auto i Esbjerg, også har en endnu ikke registreret Alfa 155 Q4. (Red: pr. december 1999)
 
     
Hjulophænget bag er faktisk samme princip Q4 som de øvrige 155, det vil sige langsgående svingarme (ses dårligt tegning). Det kraftige differentialehus indeholder også et torsenspær. Fortil er der McPherson med forsatte fjedre for at tage sidetrykket af fjederbenet. Dertil nedre triangler.
Transmissionen til firehjulstrækket. Nederst ses planetgearet, der fordeler kraften med 47% til forhjulene og 53% til baghjulene. øverst til højre er det visko-spærret, der kan ændre denne fordeling, hvis et for- eller baghjul skulle spinde.
 

SPECIFIKATIONER, 155 Q4

Opbygning
Selvbærende karrosseri af stålplade. langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse placeret ved motor. Permanent firehjulstræk (kraftfordeling f/b 47/53%).

Motor
4-cylindret rækkemotor med to overliggende tandremstrukne knastaksler og fire ventiler pr. cylinder og to balanceaksler. Motorblok af støbejern og topstykke af aluminium. Boring 84 mm. Slaglængde 90 mm. Slagvolumen 1.995 ccm. Kompression 8:1. Elektronisk benzinindsprøjtning af typen Weber-Marelli IAW. Garett T3-turbolader og ladeluftkøler. Maksimal ydelse 186 hk v/6.000 o/m. Maksimalt drejningsmoment 304 Nm v/2.500 o/m. Litereffekt 93,2 hk/l.

Transmission
Manuel 5-trins gearkasse med gearstang placeret i gulvet. Tør enkeltpladekobling. Udveksling i gearkasse: 1. 3,5:1; 2. 2,176:1; 3. 1,524:1; 4. 1,156:1; 5. 0,917:1; R. 3,545:1 Udveksling i differentiale: 3,35:1.

Hjulophæng
For: McPherson-ophæng med skruefjedre, teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator.
Bag: Uafhængigt ophæng med skruefjedre, teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator.

Styretøj
Tandstangsstyring med servoassistance.

Bremser
Hydraulisk system med servoassistance og ABS. Skivebremser med ventilerede bremseskiver for og massive skiver bag. Lastafhængig bremsekraftfordeler til baghjulene og mekanisk håndbremse baghjulene.

Hjul
Aluminiumsfælge i størrelse 6,5x15" med dæk i størrelse 205/50 ZR 15.

Mål og vægt
Længde 444 cm. Bredde 170 cm. Højde 144 cm. Akselafstand 254 cm. Sporvidde for og bag 148/140 cm. Frihøjde 14 cm. Bagagerum 410 liter. Tør egenvægt 1.445 kg. Benzintank 60 liter.

Præstationer
Tophastighed 225 km/t. 0-100 km/t 7,0 sek.

Produktionsår
1992-1997

Produktionsantal
2.290 stk. i perioden 1992-1994.
Pris i 1992: ca. kr. 400.000.

 

Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksfoto.

 
           
 

Banner

© 2008-2017 Alfa Romeo Klub Danmark