Månedens Klassiker - 1930 til 1939
Søndag, 01 August 1999 00:00
 

ALFA ROMEO 8C 2300

En 8-cylindret rækkemotor gjorde tjeneste i en af de mest kendte Alfa Romeo-modeller fra gamle dage.

 
   
En 8C 2300 Spider Mille Miglia med karrosseri af Touring.
En sjælden 8C 2300 Le Mans. daværende tidspunkt tillod man fire-personers køretøjer, og den lange akselafstand blev derfor anvendt med karrosseri af Zagato, Touring eller Brianza. fotografiet ses et karrosseri af Touring med højde­justerbart vindspejl.
Ved at "genbruge" målene for boring og slaglængde fra motoren i model 6C 1750 skabte Vittorio Jana i 1931 en bemærkelsesværdig, 8-cylindret, kompressorladet rækkemotor med to overliggende knastaksler. Cylinderblokken var delt i to og var først fremstillet af støbejern, hvilket dog inden længe blev ændret til aluminium. Knastakslerne var kædetrukne via gearhjul, placeret midt i cylinderblokken. Chassis-rammerne blev fremstillet i to længder, en kort med en akselafstand 275 cm og en lang 310 cm.

Serie 1 blev fremstillet fra 1931 til 1932, hvorefter Serie 2 fik en anden karburator og senere også elektrisk benzin­pumpe. Udstødningsmanifolderne blev modificeret, vandpumpen blev ændret, de forreste bladfjedres længde blev reduceret fra 76 til 74 cm, og rattets højde over vognbunden blev i de lange udgaver reduceret med 40 mm.

Serie 3 blev introduceret i 1933 og bød ikke væsentlige ændringer, bortset fra en ændret olietank, en ændret ledningsføring ved sikringsboksen og minimale ændringer af forhjulsophænget og udstødningssystemet. De sidste syv Serie 3-chassis' er blev alle fremstillet i 1934.

Adskillige chassis'er blev forsynet med et karrosseri af de allerbedste karetmagere, såsom Zagato og Touring, og der blev fremstillet væddeløbs-udgaver, såvel som meget elegante udgaver af typen Spider, Coupe og Berlina.
 
   
En Cabriolet med lang akselafstand fra 1933 af Pinin Farina.
Motoren i 8C2300 var en 8-cylindret rækkemotor, fremstillet af aliminium (de første udgaver havde dog cylinderblok af støbejern). Cylinderblokkene var to-delte, og de overliggende knastaksler blev drevet af gearhjul, placeret midt i cylinderblokken.

SPECIFIKATIONER, 8C 2300

Opbygning
Chassisramme med karrosseri af stålplade. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse placeret ved motor. Baghjulstræk.


Motor
8-cylindret rækkemotor med to overliggende, kædetrukne knastaksler og to ventiler pr. cylinder. Motorblok, cylinderblok og topstykke af aluminium. Boring 65 mm. Slaglængde 88 mm. Slagvolumen 2.336 ccm. Kompression 5,8:1. Lodret enkeltkarburator og kompressor af typen Volumetric. Maksimal ydelse 142 hk v/5.000 o/m. Litereffekt 60,8 hk/l.


Transmission
Manuel 4-trins gearkasse med gearstang placeret i gulvet. Tør flerpladekobling. Udveksling i differentiale: 4,25:1.


Hjulophæng
For: Stiv aksel med langsliggende halveliptiske bladfjedre og friktionsstøddæmpere.
Bag: Stiv aksel med langsliggende halveliptiske bladfjedre og justérbare friktionsstøddæmpere.

Styretøj
Snekke/rulle.

Bremser
Mekanisk system med tromlebremser for og bag. Mekanisk håndbremse alle hjul.

Hjul
Trådhjul med dæk i størrelse 5.50 x 29.

Mål og vægt
Længde 397/432 cm. Akselafstand 275/310 om. Sporvidde for og bag 138 cm. Tør egenvægt 1.000/1.260 kg. Benzintank 112 liter.

Præstationer
Tophastighed 170 km/t.

Produktionsår
1931-1934

Produktionsantal
Serie 1 (1931-1932): 24
Serie 2 (1932-1933): 68
Serie 3 (1933-1934): 96
I alt 188

Tekst: Erik Schifter-Holm. FotoFabriksfoto & internet

 

 

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark